STE TUDI VI DEBELI ZARADI SPANJA?

0
919

Številne raziskave in epidemiološke študije kažejo, da se debelost na svetovni ravni nezadržno širi. Strokovnjaki so ugotovili, da je epidemija debelosti neposredno povezana s trendom krajšega vsakodnevnega spanja.

Pomemben dejavnik je tudi slaba kakovost spanja, ki vodi v splošno izgubo spanja. Vedno več dokazov iz laboratorijskih in epidemioloških raziskav z gotovostjo kaže, da sta pomanjkanje spanca in slaba kakovost le-tega nova dejavnika tveganja za razvoj debelosti.

Čeprav je spanec obnovitveni proces, namenjen možganom, je postalo jasno, da je pomemben za zdravje celotnega telesa. Krajše trajanje spanja in povečanje težav s spanjem v sodobni družbi vzbujajo resno zaskrbljenost zaradi negativnega vpliva kroničnih motenj spanja na zdravje nasploh, ne le na duševno zdravje. S sodobnim načinom življenja se je razširil trend omejitev zadostnega spanja. Naša družba je postala štiriindvajseturna z vse več večernega in nočnega dela ter prostočasnimi dejavnostmi, ki zahtevajo žrtvovanje ur, potrebnih za spanje. Sprememba ritma je spremenila čas spanja, trajanje izpostavljenosti temi in umetni svetlobi in hranjenje med nočnim časom.

Tako imenovani cirkadiani so fiziološki, vedenjski in biokemični procesi, ki v organizmu potekajo v približno štiriindvajseturnih ciklih. Pri zaposlenih v nočnih izmenah je bila ugotovljena povezava cirkadijske neskladnosti s kardio metaboličnimi spremembami, povečanim tveganjem za presnovni sindrom in bolezni srca in ožilja. Vrsta epidemioloških študij, opravljenih na različnih geografskih območjih, je preučila povezavo med spanjem in debelostjo pri odraslih in otrocih. Večina je ugotovila pomembno povezavo med kratkim spanjem – običajno manj kot šest ur na noč – in debelostjo, kot tudi povečano tveganje za debelost.

Spanje je lahko krivec za debelost iz več razlogov. Moteno delovanje oreksinskih nevronov in sprememba hormonov, ki uravnavajo apetit, vplivajo na povečano zauživanje hrane. Dokazano je bilo, da se grelin – hormon, ki spodbuja lakoto – z omejevanjem spanja poveča. Sočasno pa se zmanjšuje tudi hormon leptin, ki je zaslužen za dojemanje občutka sitosti. Pomanjkanje spanja lahko vpliva tudi na energetsko bilanco tako, da zmanjša porabo energije, saj hormon leptin tudi pospešuje porabo energije. Na račun zaspanosti in utrujenosti je človek tudi manj aktiven. V raziskavi so povsem povprečno težki mladi  po okrnjenem, le štiri ure trajajočem spancu občutili volčjo lakoto. Povzročila je znatno povečano prehranjevanje, predvsem z živili, ki so bogata z ogljikovimi hidrati, kar neposredno dokazuje povezavo med pomanjkanjem spanca in prekomernih prehranjevanjem.

Za več zdravih vsebin se registrirajte TUKAJ.

 

 

NAPIŠI KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here